Dag 7 - Berg heil - Reisverslag uit Vallone, Italië van Barry & Jessica - WaarBenJij.nu Dag 7 - Berg heil - Reisverslag uit Vallone, Italië van Barry & Jessica - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Berg heil

Door: Barry

Blijf op de hoogte en volg Barry & Jessica

07 September 2013 | Italië, Vallone

"Berg Heil!" is een Duitstalige spreuk die vooral in de Oost-Alpen gebruikt wordt onder bergbeklimmers wanneer zij een bergtop bereiken. Deze begroeting heb ik vandaag voor de 5e keer gehoord. Vandaag was de Punta Fiames aan de beurt met zijn hoogte van ongeveer 2240 meter.

De dag begon echter weer vroeg. Wederom werden we om half 7 aan het ontbijt verwacht en om half 8 reed Edi de bus weer voor. Voor de laatste dag wilden we nog wel een leuke tocht. Jessica zwaaide ons uit terwijl het busje het hotel weer verliet. Na een goed half uurtje rijden konden we de spieren weer opwarmen.

De dag begon echter bewolkt en fris. Gezien de steig (wandern ist gemutlich, steigen ist fur bergsteigers) was het frisse snel vergeten en konden de truien weer in de rugzak. Na een stevig uurtje stappen en zweten kwamen we op het punt waarop het klimmateriaal weer uit de tas getrokken kon worden. Ondertussenwas de bewolking aan het optrekken en werd het een aangename temperatuur. Na ruim 3 uur klauteren werden we op de top door Edi begroet met "Berg heil!". Bijna 1000 hoogtemeters verticaal overwonnen. Het zonnetje was ondertussen weer behoorlijk heet en de zonnebrand kwam tevoorschijn. Op het gemakje van het uitzicht genoten met de meegebrachte lunch om daarna aan de ruim 2 uur durende afdaling te beginnen. De tocht was voor 80% een afdaling over een enorm geröll veld. Dat vond ik niets he. Je hebt ontzettend weinig grip en het schiet niet op. Edi deed vervolgens voor hoe de doorgewinterde bergsteigers dat doen, gewoon recht naar beneden glijden en springen. Twee tochtgenoten namen het voorbeeld over en ik kon ook niet achterblijven. Als 3 skiers over het stoffige en zanderige geröll raasden we naar beneden waarbij we grote stofwolken achter ons lieten. Het werd zelfs nog leuk! De camera dacht er anders over helaas. Gezien de hoeveelheid stof weigert de lens nog uit zijn doosje te komen... Mijn tweede slachtoffer op de berg deze week...

Rond half 5 waren we terug bij het hotel en hebben we nog wat in het zonnetje gedronken. Jessica heeft haar dag doorgebracht in en rond het hotel met een boek en het mooie weer. Over mooi weer gesproken; een hele week lang prachtig weer zonder een druppeltje regen. Beter kan gewoon niet. We namen afscheid van Edi en bedankte hem voor zijn diensten. Langzaam ging iedereen richting douche. Uitwassen van al dat stof.

Laatste avond al weer. Morgen richting huis en dan volgt nog een klein "we zijn weer thuis"-berichtje.

Berg heil!

- Barry

• 08 September 2013 - 09:10

Marina:

Echt leuk om te lezen, hetis net of je erbij bent!

• 08 September 2013 - 10:01

Corry: