Dag 2 - Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry & Jessica - WaarBenJij.nu Dag 2 - Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Barry & Jessica - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Athene

Door: Barry en Jessica

Blijf op de hoogte en volg Barry & Jessica

30 Mei 2011 | Griekenland, Athene

Wat hebben we een moe maar voldaan gevoel over vandaag :-)

Na een zeer goede nachtrust eerst lekker ontbeten om daarna de markt op te gaan die voor de deur van ons hotel was. Er leek ineens een heel andere wereld opengegaan te zijn. Achter alle roldeuren die gisteren dicht waren en op leegstaande gebouwen leken, blijken allemaal winkels te zijn. Allemaal kleine kruidenierswinkels met vooral typische griekse lekkernijen. Daarna de straat overgestoken om naar de sectie's vlees en vis te gaan. Bij de vleessectie hangen complete dieren aan haken en ziet het vlees er mooi rood en roze uit van kleur. Wat ook fijn was, het vlees was herkenbaar. Je kon zien wat het was voordat het een karbonade werd. Barry wist niet waar hij moest kijken met al dat vlees...dat probleem had ik een beetje op de vissectie. Nadat de geur ons een beetje overviel (gelukkig hadden we al gegeten) liepen we daar langs de verse inktvissen, krabben, garnalen en allerlei andere soorten vis...

En dan terug naar de groente en fruitsectie, nog even wat fruit halen voor vandaag. De keuze is reuze, maar wat een prijzen! heb het voor nu maar even gehouden bij kersen... een hele kilo voor maar 2 euro. Volgens mij is dat niet duur!

Na een goed ontbijt, een tas met benodigheden voor de dag en goede moed vertrekken we vandaag naar Acropolis. Dat is zo ongeveer het meest bekende monument van Athene en volgens mij van Griekenland. Dat is dat gebouw op de heuvel middenin Athene waar volgens mij alle goden woonden. De wandeling hebben we gemaakt via de Ancient Agora. Restanten van diverse tempels. Vanaf de grond is de Acropolis indrukwekkender dan als je daar werkelijk bent. Dit komt vooral doordat er ongeveer een miljoen aan medetoeristen daar wil kijken behalve wijzelf. Het lijkt wel een mierennest. En toch is het ook indrukwekkend als je er werkelijk staat. Vooral het besef dat die pilaren en de gebouwen, voor zover die er nog staan, al zoveel duizenden jaren staan. Na het acropolis via een omweg, door de achtertuinen en smalle paadjes van bewoners, bij het museum van Acropolis aangekomen...6 dagen per week is die open, maar niet op maandag...hebben wij dat! Ach het was toch tijd voor lunch.

Na de lunch een stukje wandelen, weer op een ander terras neerstrijken en daar een coupe ijs eten. Barry had een coupe met een bol ijs met een smaak waarvan we de naam niet meer weten, maar wel erg lekker was. het is het sap van een bepaalde boom...Even terug naar het hotel nu om ons op te frissen en ons klaar te maken voor de metrotour.

En nu tijd voor Barry om het verhaaltje over te nemen. We kregen een persoonlijke rondleiding door een vriendelijke Griek. Helaas mochten we niet heel dichtbij het Parlement ivm dreigende demonstraties tegen de overheid. Er was hiervoor ook een klein leger aan zwaar bewapende politie/militairen in geroepen. We hebben een leuk tourtje gehad met de metro, waarbij tevens stukjes historie getoond werden. De metro fungeert hierook als een soort museum. Na een kleine 2 uur hebben we afscheid genomen van onze gids en hebben we nog een bezoek gebracht aan de tempel van Zeus en een stuk door de wijk Plaka gelopen om uiteindelijk wederom op een terras neer te strijken.

De keuze in restaurantjes is super en eigenlijk zou je overal wel willen zitten. Uiteindelijk hebben we een goede keuze gemaakt, wat leidt tot een begin met een longdrinkglas Ouzo. Zo kennen we die niet in Nederland! Vervolgens heerlijk gegeten met een prachtige rode wijn. Geen idee hoe deze heet, was een aanrader namens de ober. We zijn geëindigd met een thee waarbij ik nog Griekse Brandy heb genomen. Bij het geven van de rekening kregen we wederom een longdrinkglas Ouzo, ditmaal met een ander smaakje. Perfect dus...

Dag 2 zit er op. We liggen nu lekker in bed. Morgen gaan we Athene verlaten en het land in. Wanneer jullie morgenavond dus geen reisverslag meer hebben, kan dit 2 dingen betekenen; 1) het verkeer in Athene is erger dan we dachten, of 2) we hebben gewoon geen internet :)

Geniet van de fotos die deze dag veel tonen van de culturele schatten van Athene ipv de 'vieze' stukken van gisteren.

Lekker slapen!

• 30 Mei 2011 - 21:16

Harm:

Toch leuk het internet.
    Kunnen we hier toch een beetje meegenieten :)

• 31 Mei 2011 - 19:46

John:

Harstikke leuk dat reisverslag. Jammer maar de komende dagen kunnen wij het niet meer volgen. Zoals je weet vliegen wij morgen ( woensdag) naar Italie. Wij hopen dat jullie nog een aantal dagen intens mogen genieten. Ik zie jullie à.'s. Maandag op Schiphol.
    Groetjes Pa en Liesbeth